BLOC 5. AVALUACIÓ DELS APRENENTATGES I DE LA PRÒPIA UDI

 

Punt de partida.

Com avaluar els aprenentatges de l'alumnat i el disseny de la pròpia tasca integrada? L'avaluació de la matèria o àrea i del nivell competencial. Criteris de qualificació.

El nou enfocament de treball per competències presentat ha d’assegurar una fase final de valoració de les tasques realitzades per a concloure l’itinerari de desenrotllament curricular esbossat. S’ha partit del currículum real, de la tipologia d’accions per a categoritzar exercici, activitat i tasca, lligats a continguts, objectius, criteris-indicadors d’avaluació i competències; s’ha dissenyat un mapa per a aclarir les noves relacions curriculars, i es disposa d’un document pont per a dissenyar tasques integrades. A més, s’han vist les claus per a planificar el desenrotllament didàctic de cada tasca i s’han organitzat els recursos didàctics i establit els tipus de pensament associats a les activitats i als models d’ensenyança més adequats per a crear els ambients d’aprenentatge que garantiran que l’alumnat aprenga els continguts i processos seleccionats per a la tasca.

 

Objectius

a) Reflexionar sobre les pràctiques pròpies, de manera que puguen comprendre la relació entre les accions que es realitzaran o s’han realitzat i les conseqüències directes i indirectes d’açò; especialment, la relació entre les actuals pràctiques educatives i els successius dissenys curriculars.

b) Conéixer i valorar els instruments d’avaluació que s’utilitzen habitualment en la pràctica docent, per a determinar si eixos instruments, i, per tant, els indicadors implicats sorgits dels criteris d’avaluació de la norma curricular, s’ajusten a allò assenyalat en la programació didàctica corresponent, i conéixer en quina mesura contribuïxen a valorar el grau d’adquisició de les competències bàsiques per part de l’alumnat.

c) Definir els indicadors més adequats per a les distintes competències prenent com a referència els criteris d’avaluació de cada una de les àrees curriculars, i utilitzar eixos indicadors per a la creació de diversos instruments d’avaluació, especialment de rúbriques, que permetran avaluar els aprenentatges adquirits en la realització d’una determinada execució o producte.

 

Productes que cal presentar

  • Producte 5.1. Assignació de pesos als indicadors dels perfils d'àrea seguint els acords dels equips docents. OPCIONAL
  • Producte 5.2. Anàlisi d'un instrument d'avaluació habitual en les pràctiques de l'aula. Conclusions dels equips docents de cicle o departament i del centre.UDI. Educació plàstica
  • 5.3.a) Disseny d'avaluació de la UDI elaborada: Activitats, procediments i instruments d'avaluació. Criteris de qualificació.
  • 5.3.b) Exemple de rúbrica d'avaluació partint dels indicadors de la tasques.
  • Actes de les sessions de treball.

 

Recursos i materials

Materials de consulta

Presentació d'avaluació educativa

Guia d'avaluació educativa

Presentació d'instruments d'avaluació

Guia d'elabiració de rúbriques. "Javier Cortés de les Heras."

Descripció d'eines digitals

WEB per dissenyar rúbriques 

Plantilles per elaborar els productes

Recurs-5.1. document per realitzar l'analisi d'un intrument d'avaluació habitual.

Recurs-5.2.document per a realitzar el disseny d'avaluació de la UDI elaborada.

Recurs 5.3. document per  a realitzar una rúbrica d'avaluació dels aprenentatges de la UDI.

Exemple de l'elaboradció d'avaluació d'una UDI

PRIMÀRIA. UDI Educació plàstica: UDI

SECUNDÀRIA. UDI La prehistòria: udi_tasca / disseny_curricular / avaluació

 

Lloc de cerca

© 2014 Rervats tots els drets.